- OpenAI heeft een update voor ChatGPT teruggedraaid omdat die te “slijmerig” en “onoprecht” was.
- De update van het GPT-4o-model gaf gebruikers ook bij alledaagse vragen overdreven complimenten als antwoord.
- Grote techbedrijven willen dat hun AI-bots menselijk en grappig klinken, omdat dat de betrokkenheid van gebruikers stimuleert.
- Lees ook: De ‘godfather of AI’ is blij dat hij 77 is: hij verwacht dat kunstmatige intelligentie zolang hij leeft nog niet de wereld overneemt
OpenAI heeft een update van ChatGPT teruggedraaid die zo aardig was voor gebruikers van de AI-bot, dat sommigen daarbij een ongemakkelijk gevoel kregen. “De update die we hebben verwijderd was overdreven vleiend en meegaand en werd door gebruikers omschreven als slijmerig”, schrijft OpenAI in een blogpost.
De maker van ChatGPT zegt dat de update van het GPT-4o-model te veel gericht was op directe feedback in plaats van op langdurige interacties, wat leidde tot “reacties die overdreven dienstbaar en daardoor onoprecht waren”.
Vorige week meldden verschillende ChatGPT-gebruikers en ontwikkelaars van OpenAI dat de chatbot zich vreemd gedroeg, omdat er overdreven enthousiaste en vleiende antwoorden terugkwamen op alledaagse vragen.
Een gebruiker deelde na z’n interactie met de chatbot op X hoe ChatGPT de uitdrukkingen “echt briljant” en “je doet heldenwerk” verwerkte in het antwoord op een vraag over het economische beleid van de regering van Trump.
De klachten en memes kwamen terecht bij Sam Altman, de baas van OpenAI, die zondag zei dat er aan een oplossing werd gewerkt.
“De laatste paar updates van GPT-4o hebben het karakter van hele model te slijmerig en irritant gemaakt (al zitten er ook een paar hele goede dingen aan)”, schreef hij op X. ”We werken zo snel mogelijk aan oplossingen, sommige volgen vandaag en sommige later deze week. We zullen onze lessen hieruit delen, het is interessant geweest.”
AI-chatbots die raar of niet-menselijk klinken, zijn een groot probleem voor Big Tech. AI-bedrijven willen dat chatbots niet alleen vragen beantwoorden, maar ook slim en boeiend genoeg zijn zodat gebruikers meer tijd met ze doorbrengen en uiteindelijk bereid zijn serieuze bedragen te betalen voor premiumversies.
Software-ontwikkelaars willen daarom ook persoonlijkheidskenmerken aan de bots toevoegen, zoals humor, om zich te kunnen onderscheiden in de competitieve markt voor generatieve AI. Het is een belangrijk onderdeel van de boodschap die CEO's in de AI-wereld gebruiken wanneer ze over hun modellen praten.
In februari bracht OpenAI naar eigen zeggen zijn grootste en krachtigste model tot nu toe uit: GPT-4.5. In een bericht op X beschreef Altman het destijds als “het eerste model dat aanvoelt als een gesprek met een vriendelijke persoon”.
Eind 2023 zei Elon Musk dat zijn enige doel voor zijn AI-chatbot Grok was om de “grappigste” AI te worden, nadat hij andere chatbots ervan had bekritiseerd dat ze te woke waren.
Maar in dit geval ging het iets te ver. “We hebben de standaard persoonlijkheid van ChatGPT ontworpen om nuttig, ondersteunend en respectvol te zijn ten opzichte van verschillende meningen en waarden”, schrijft OpenAI in de blog. “Maar elk van deze gewenste eigenschappen kan onbedoelde bijwerkingen hebben.”